Utmaning: Sluta multi-taska i tanken

Sofia Sjöström aka PT-Fia hade en utmaning i sin blogg som jag hakade på – att under en veckas tid inte multi-taska utan istället göra en sak i taget. Och jag tänkte direkt att en utmaning både för mig och för många andra handlar om att vi multi-taskar i tanken. Att vi håller många bollar i luften, ständigt är uppkopplade, har plingande ljud från sms, mail och notiser från social media och att vår hjärna har svårt att få ro och möjlighet att fokusera.

Att vara tankspridd eller ofokuserad ibland behöver ju inte vara hela världen. Vi är olika. En del är mer tankspridda än andra. En del är impulsiva och flyttar fokus snabbt, andra fokuserar men glömmer kanske det som är runt omkring och som också förtjänar fokus. Det finns styrkor och svagheter med båda.

När vi däremot får svårt att ta kontroll över det och när tankspriddhet beror på stress och att vi ständigt är uppkopplade, då kan det vara läge att anta en sån här utmaning för att uppmärksamma problemet, vad som händer och när det händer. Och naturligtvis att börja göra något åt det, att öva, öva, öva på att ta tillbaka fokus och att hitta strategier för att behålla det.

fokuserad

Jag har ofta många tankar i huvudet. Jag är en grubblande person, funderar och skapar även om jag så sitter och väntar på bussen. Men ibland rör det sig för många tankar i mitt huvud och jag kan ha svårt att fokusera tanken och vara bara här och nu. Jag kan komma på mig själv, när jag exempelvis är med dottern, att jag flyger iväg i tanken, istället för att vara där helt och fullt med henne, i nuet i det hon gör. Eller att jag ska sätta mig ner och jobba och det är som om hela min to-do-list flyger runt i huvudet på mig med allt som ska göras, istället för att släppa det som ligger en bit framåt under dagen och fokusera på att ta en punkt i taget.

Så hur gick utmaningen, då?
Jag har sedan en tid tillbaka jobbat med mig själv och just det här. Men när jag antog Sofias utmaning har jag haft den i åtanke och påmint mig själv mer under veckan som gått. Jag har farit iväg en del i tanken men bara av att jag har blivit bättre på att uppmärksamma det har jag också blivit bättre på att ta tillbaka mig själv till det jag håller på med just i stunden. Och att våga släppa min to-do-list eftersom jag vet att jag alltid kan gå tillbaka och kika på den och jag skulle behöva.

 

Det här är vad jag brukar göra för att hitta fokus:

  1. Blunda, slappna av i kroppen och lägg märke till vilka tankar som rör sig inom dig. Det här kan låta fånigt men är ganska bra; Se det som att du kör på en väg och att du åker förbi vägskyltar. Vägskyltarna är de tankar du har. Stanna inte upp utan observera vilka de är men åk vidare.
  2. Skriv ner vilka tankar du observerat och gör en to-do-list för dagen och en för veckan, med allt från arbetsuppgifter till tid att bara få vara, ringa en vän eller annat du har behov av eller vill göra för att må bra.
  3. Prioritera.
  4. Se över vad som kan störa ditt fokus. Stängs exempelvis av notiser i mobilen.
  5. Fokusera. Far du iväg i tanken igen är det helt ok och helt normalt – flytta tillbaka fokus till det du vill fokusera på.

Någon annan som antagit Sofias utmaning? Hur har det gått för er?

2 Responses
  • Jennifer
    december 13, 2016

    Såg också hennes utmaning! Verkligen bra initiativ. Visst borde vi verkligen multitaska mindre – för hjärnans skull!

    http://www.wellmilton.se Jennifer

    • paulina@gunnardo.se
      december 14, 2016

      Ja, det är bra med sånna påminnelser! Antog du också utmaningen eller är du bra på att single-taska? 🙂

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *