”Uppror” mot Influencers of Sweden där jag är vice ordförande – här är mina tankar

Den 13 september publicerades ett ”uppror” mot föreningen Influencers of Sweden där jag är vice ordförande.
Vår ordförande Clara Lidström skrev att hon satte kaffet i halsen när hon läste om upproret. Och det är väl ungefär den bilden jag skulle använda för att beskriva min reaktorn också. Dock hade jag inget kaffe just då, så kanske ”tappa hakan” skulle passa bättre här.

Hur som helst, jag tänker såhär. Det här ”upproret” saknar grund och är därmed osmakligt alternativt grundar sig på okunskap. Jag tror på det senare. Och jag tänkte därför att vi ska kika lite på hur mina tankar gick när jag läste den första artikeln, titta lite på vad en förening och en branschorganisation är och vad Influencers of Sweden gör.

 

2 tankar om upproret

  1. Har dom missat att Influencers of Sweden är en förening och inte ett företag – trots att de alla har fört samtal med föreningens VD Linda Hörnfeldt och dessutom är insatta i branschen?
  2. Om dom vet att Influencers of Sweden är en förening – saknar dom kunskap om vad en förening och branschorganisation är? Att föreningen är till för influencers och alltså inte för hela branschen som helhet med alla möjliga inblandade aktörer (går det ens?).

 

Vad är en förening?

En förening består av en organiserad grupp av personer som ägnar sig åt en avgränsad verksamhet med gemensamma mål som främjar medlemmarnas intressen. I en ekonomisk förening, som Influencers of Sweden är, bestämmer alla lika mycket. Det är alltså ett demokratiskt sätt att bedriva verksamhet.

 

Vad är en branschorganisation?

Kortfattat är det en intresseförening för företag i en viss bransch. I det här fallet en förening som är till för influencers (som kan vara egenföretagare) – inte företagen influencers arbetar med eller agenturer som förmedlar och tjänar pengar på kontakten mellan företag som förmedlar tjänster och produkter. Alla som arbetar inom en bransch är inte nödvändigtvis medlemmar i en branschorganisation.

 

Vad gör Influencers of Sweden?

Influencers of Sweden är en ung förening som bildades i oktober 2016 av Linda Hörnfeldt, VD, Clara Lidström, ordförande samt Sara Rönne, styrelseledamot. Influencers of Sweden är en ekonomisk förening.

Sedan årsmötet i maj 2017 valdes jag in som vice ordförande. Föreningen fick också en valberedning bestående av Clara Löfvenhamn och Alexandra Bylund samt en revisor, Cecilia Dolk. Det arbete som nu pågår är att utveckla föreningen, både med innehåll och med struktur.

Föreningens uppdrag är att främja våra medlemmars ekonomiska intressen, att utbilda dem i sina rättigheter och skyldigheter och att stödja dem i rollen som publicister. Utöver det arbetar föreningen med att skapa debatt och uppmärksamhet kring frågor som gäller våra medlemmar samt att främja ett etiskt, upplyst och schysst klimat i branschen.

 

Representerar Influencers of Sweden allt och alla?

Såhär säger Linda Palmgren, en av de bakom upproret: “Enkelt uttryckt driver de inte en branschkonsensus utan representerar bara sig själv. Vilket kan vara gott nog, men viktigt att förtydliga att hon är en självutnämnd röst för kollektivet.”

Med lite kunskap om vad en förening gör så blir svaret på frågan naturligtvis: Nej.

Influencers of Sweden representerar inte allt och alla och inte heller jordens alla influencers. Influensers of Sweden representerar sina medlemmar och för debatt och uppmärksammar branschrelaterade frågor. Bakom det som sägs och görs står alltså inte bara Linda, VD för föreningen – hon är inte en självutnämnd röst för kollektivet och det framgår när hon uttalar sig i media. Bakom står föreningens medlemmar.

Därför blir det lite uppseendeväckande när en annan av de som står bakom upproret, Caroline Ensér, säger ”Vi som är branschen känner att vi har ett ansvar att förtydliga för marknaden och för alla som jobbar inom den med att affärsutveckla och utbilda marknaden om influencer marketing att detta inte är vår röst”
Hon säger alltså ”Vi som ÄR branschen” och begår därmed samma misstag som hon själv kritiserar.

Att alla inte känner att de hör hemma i föreningen är alltså inget uppseendeväckande. I synnerhet inte när det rör sig om fyra personer som representerar agenturer, de som tjänar på att förmedla kontakter mellan företag och influencers. De är ju inte själva influencers och har därmed också andra intressen.

 

Min roll i Influencers of Sweden – har jag egen vinning på att vara med?

Ja och nej skulle jag nog svara här.

I dagsläget får jag inte en spänn på alla timmar jag har lagt ner. Och tro mig, jag har lagt ner många timmar sen jag blev invald som vice ordförande – även om det inte synts utåt. Resultatet på mitt arbete visar sig när föreningen växer och utvecklas men då inte nödvändigtvis att mitt nylle syns eller att jag drar in några pengar på det.

Att jag svarar ja handlar naturligtvis om att jag som ny i branschen har mycket att lära, jag behöver bygga nätverk och bygga upp min verksamhet. Jag har en akademisk bakgrund och har bland annat arbetat som konsult och forskningsassistent. Jag har mycket att vinna på att vara medlem i och engagera mig i föreningen nu när jag ska förpacka psykologi i en mer lättsmält form än en tyngre, akademisk text.

Jag fick förtroendet att vara vice ordförande då jag har 10-årig erfarenhet från styrelsearbete i föreningar med allt från ett medlemsantal på noll, där vi byggt föreningen helt från grunden, till större föreningar med 70.000 medlemmar. Jag har tidigare haft roller som ordförande, vice ordförande, styrelseledamot och valberedning och jag hoppas och tror att jag kan bidra i Influencers of Sweden med den kunskap och erfarenhet jag har med mig sedan tidigare.

 

Möjligt svar på de 2 frågorna ovan.

Efter att ha läst artiklarna om upproret så tror jag att allt det här grundar sig på missförstånd och okunskap. Jag hoppas att det är så. Och vi som förening måste fortsätta berätta att vi är just en förening som arbetar för att främja våra medlemmars intressen. En förening kan inte och ska inte representera allt och alla.

 

/Paulina Gunnardo, vice ordförande i den ekonomiska föreningen Influencers of Sweden

 

10 Responses
  • Eleonora
    september 17, 2017

    Mycket bra skrivet 👍🏼👏🏼

  • Eleonora
    september 17, 2017

    Mycket bra skrivet 👍🏼👏🏼👍🏼

    • paulina@gunnardo.se
      september 17, 2017

      Tack!

  • Frida G Svensson
    september 19, 2017

    Men vad är det upproret vill uppnå? Vad är det som de egentligen kritiserar. Jag har inte riktigt förstått det.

    • paulina@gunnardo.se
      september 19, 2017

      Om jag förstått de senaste kommentarerna till den senaste artikeln rätt så handlar det främst om att de anser att användandet av ordet ”branschorganisation” är fel eftersom de inte står bakom allt som InoS säger. Och i det här fallet är InoS en förening och branschorganisation som är till för influencers – inte företagen influencers arbetar med eller agenturer som förmedlar och tjänar pengar på kontakten mellan företag som förmedlar tjänster och produkter. Så det är ju inte så konstigt att dom inte känner att InoS kan vara deras röst. Därmed saknar deras kritik grund.

      Sen spekuleras det om det finns bakomliggande orsaker till deras kritik, men det är också just spekulationer. Av det som finns att läsa verkar allt mest handla om att de inte förstått vad InoS är.

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *