Ta djupa andetag och sänk pulsen

Du andas ungefär 20.000-25.000 gånger per dygn och ditt hjärta drar ihop sig ungefär 120.000 gånger. Andas är något du gör utan att tänka på det och ditt hjärta arbetar på automatiskt. Men när vi stressar och är oroliga blir andningen kort och ytlig och hjärtat börjar slå snabbare.

För mycket stress kan göra oss sjuka. Är man vara kvar i stressen en längre tid eller inte ha möjlighet att bryta den, börjar kroppen och hjärnan bryta ner sig själv. Det blir svårt att tänka klart, vi får svårt att ta kloka beslut och kan bli nedstämda. Då är det bra att uppmärksamma andning och puls för att hjälpa kroppen att komma ner i varv, till en andning och en puls som är bra för kroppen.

torkad hortensia

Jag har just klivit ur en sjukt intensiv period. Bokstavligt talat. Det var tack och lov en begränsad period som nu är över, men vissa dagar kände jag verkligen hur skadligt det var för kroppen, hur andningen blev ytlig och hur hjärtat slog snabbt. Det är förstås viktigt att se till att man inte hamnar där eller blir kvar i en situation som är så pass stressig att den blir skadlig. Men när vi väl är mitt upp i den där stressiga situationen så kan vi bara genom att andas och slappna av ge oss en stunds återhämtning och återfå fokus.

hortensia i vas

Genom att ta några djupa andetag kan du sänka pulsen med flera slag per minut. Du sänker nivåerna av stresshormonet kortisol och sätter kroppen i ett reparationsläge. Inandningen skickar syre och ny energi till hjärnan, utandningen signalerar lugn och ro. Hjärta, lungor och hjärna samarbetar och kommunicerar, så genom din andning kan du även påverka dina kognitiva funktioner, som att återfå fokus och att kunna tänka klart.

Hur?

  • Blunda
  • Slappna av i kroppen
  • Lägg märke till hur du andas; Ytligt, snabbt, djupt, långsamt?
  • Dra in ett djupt andetag genom näsan, långt ner i magen och håll andan ett tag och andas sedan ut långsamt.

 

Ta hand om dig <3

 

3 Responses
  • eleonora
    oktober 21, 2016

    superbra inlägg som alltid! 🙂

    • paulina@gunnardo.se
      oktober 21, 2016

      Tack! =D

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *