Så lindrar du trötthet i höst

Blir du ovanligt trött, på sämre humör och kanske även nedstämd av hösten och vinterns mörker?
Saknar du energi, ork att ta nya initiativ och känner att du skulle vilja sova mer trots att du redan sovit mer än vanligt? Trötthet är komplext. Det finns olika sorters trötthet och det påverkar kroppen på en mängd olika sätt. Men den trötthet som slår till under hösten och vintern beror inte på för lite sömn utan brist på ljus.

Att känna sig trött och nedstämd under vinterhalvåret är vanligt och bristen på ljus under vinterhalvåret påverkar hur vi mår. En del forskare menar att mellan 20-25 % av den svenska befolkningen drabbas. Hjärnan påverkas av mörker och ljus på olika sätt men exakt hur och varför det påverkar en del människor negativt och mer än andra under vinterhalvåret vet man inte. Förutom att det kan kännas jobbigt att vara trött och nedstämd riskerar det att också påverka våra beteenden negativt i relation till andra. Det är inte alltid så lätt att vara den man vill och önskar att man var när man är trött och nedstämd.

Trötthet och nedstämdhet tenderar att föra med sig sämre tålamod, irritation, mindre ork att engagera sig i sociala relationer och att man lättare tar åt sig av kritik från andra. Var därför noga med att inte gå miste om de ljusa timmarna på dagen och tid med människor som ger dig energi.

 

5 Tips för att lindra besvären

 

  • Ta vara på de ljusa timmarna
    Om du kan, planera dagen så att du kan vara ute eller på något annat sätt exponera dig för de ljusa timmarna under dagen. Ljuset aktiverar och piggar upp hjärnan. Kanske du kan ta en promenad på lunchen med en vän eller kollega?
  • Rör på dig
    Motion är bra både mot trötthet och nedstämdhet och hjälper kroppen att utsöndra endorfiner, kroppens egna må-bra-hormon. Var gärna ute när du motionerar, dels för att utnyttja de ljusa timmarna och för att syresätta hjärnan.
  • Ha ljust inomhus
    Se även till att ha ljust inomhus dagtid. Ljus signalerar till hjärnan att den ska hålla sig vaken. Var också noga med att dämpa belysningen på kvällen så att hjärnan kan varva ner.
  • Skapa höstmys
    Ju mörkare det är ute desto högre mysfaktor kan man få inne. Fram med filtar och tända ljus. Kura upp dig i soffan och läs en bok. Eller varför inte gå ut och ta en fika på något mysigt café?
  • Träffa människor du tycker om
    Vänskap är bra för hälsan. Att träffa någon för att prata, få en kram eller att ta en promenad tillsammans kan ge dig mer energi och få dig på bättre humör.

 

Dessa tips är för dig med lindriga besvär – att känna sig trött och nedstämd är vanligt och brukar gå över efter en tid. Om du är ovanligt trött, nedstämd och har svårt att känna dig glad över någonting under en längre tid kan det vara en depression som behöver behandlas.

4 Responses
  • Clara Toll
    september 2, 2016

    Bra tips! Speciellt punkt två…. 😉 Ett extra tillägg på den punkten är att vara utomhus när man rör på sig! Syresätta hjärnan för att må bättre liksom!

    • paulina@gunnardo.se
      september 2, 2016

      Bra tillägg! I fix 😉

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *