Natta barn sommartid

Många småbarnsföräldrar, precis som jag, tycker att det här fantastiska ljuset på kvällarna inte bara är fantastiskt. I alla fall inte när det kommer till läggningen av ens små skatter.

Det är ju inte så lätt att få barnet att somna när barnet tycker att det ju fortfarande är dag ute och inte alls natt! (Plötsligt funkar inte argumentet om att solen går och lägger sig..). Ljuset har gjort den lilla kroppen ganska pigg trots att klockan är mycket.

Dagsljus från sol, led-lampor, ljus från skärmar (som tv, dator, mobil, padda) piggar och varvar upp hjärnan. Ljuset signalerar helt enkelt att hjärnan ska hålla sig vaken. Så att våra små tycker att det går alldeles utmärkt att vara vakna är inte så konstigt.

 

3 tips på vad man kan göra för att underlätta läggningen sommartid
  • Att varva ner tar tid, särskilt när det är ljust ute. Dämpa belysningen, dra för gardiner och dra ner persienner (jättetråkigt, ja) för att skapa skymning inomhus. En del har lättare för att varva ner än andra, så är det för både vuxna och barn.
  • Ta bort skärmar i god tid innan läggning. Ljuset från tv, dator, padda, mobil skickar signaler till hjärnan att den ska vara pigg.
  • Skapa en rutin för läggningen som passar er. Ett tips är att läsa böcker tillsammans. Närhet gör att kroppens egna lugn-och-ro-hormon Oxytocin utsöndras. Dessutom är det väldigt mysigt 🙂

 

Har du något mer tips? Vad funkar för er? Kommentera gärna ♥

No Comments Yet.

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *