Hur får man människor att känna sig välkomna?

När jag ställde frågan ”Vad vill du veta” var Clara Toll en av dom som hörde av sig med en fråga. Hon är personlig tränare, tränare för Nerike Knockouts och projektledare för Fotboll för alla tjejer”. Hon ställde frågan:

”Jag vill veta hur en kan arbeta för att få alla människor att känna sig välkomna, ex på en idrottsplan, men också i ett kompisgäng eller på ett möte. Vi är ju olika personlighetstyper, som definieras på massor med olika sätt. Kanske ett invecklat inlägg på om hur varje personlighet fungerar?  Sånt är intressant (och väldigt viktigt för mig).”

I Claras fall, som är ledare både för individer men också för olika grupper är det, som hon säger, viktigt att få människor att känna sig välkomna och att kunna inleda möten och relationer på ett positivt sätt. Men det här är förstås en fråga som är relevant för alla.

 

Oavsett vad vi gör och var vi är så kommer det tillfällen då vi vill välkomna någon, kanske på en arbetsplats eller i vårt hem. Minns du något tillfälle när du kände dig välkommen – visst kändes det bra? Minns du något tillfälle när du inte kände dig välkommen? Sånt brukar inte kännas lika bra.
Så, vad kan vi göra för att alla ska känna sig välkomna och hur kan man ta hjälp av psykologin? Först pratar vi lite om personlighetspsykologin, sedan om vad man rent partiskt kan göra och till sist avslutar vi med 5 råd.

 

Personlighetstester och att placera människor i fack

Ni har säkert stött på personlighetstester i tidningar där man placerar in både sig själv och andra i fack. Enligt mig är det ett alldeles för enkelt sätt att se på människan – både hur vi ser på oss själva och hur det kan påverka vårt sätt att bemöta andra. Och det finns faktiskt ingen övergripande teori om personligheter som forskarna är eniga om, alltså inga fack där en människa ryms och fullt ut kan förstås – och det tror jag aldrig att vi kommer att få heller.

När man står inför en grupp människor och vill få dem att känna sig välkomna är det viktigt att tänka på att människor tolkar och upplever saker olika. En i gruppen kan uppleva situationen på ett sätt, medan en annan upplever den på ett annat sätt.

En människas personlighet är unik och det är snarare så att det inom en och samma individ finns flera olika personlighetsdrag. En del personlighetsdrag är mer utmärkande än andra och en del drag kan vara mer tydliga i vissa sammanhang än andra. Till exempel kan man vara social ibland och mer inåtvänd ibland.

När man studerar människan för att förklara och beskriva det som är personligt i en människas sätt att vara och tänka, studeras mönster av tankar, känslor och beteenden. Exakt hur vi tolkar, uppfattar och beter oss i ett givet sammanhang går alltså inte på förhand att veta. Det här innebär ju att vi inte kan förlita oss allt för mycket på personlighetstester eller generaliseringar när vi möter och ska välkomna någon. Så hur kan vi rent praktiskt få människor att känna sig välkomna?


Kommunicera utan krusiduller

Oavsett om det är på en idrottsplan, ett möte eller ett kompisgäng, om det är privat eller professionellt, kan det vara svårt att säkerställa att vi lyckas få alla att känna sig välkomna eftersom upplevelsen skiljer sig åt mellan personerna i gruppen. Då är det viktigt att sänka kraven på sig själv och istället göra sitt bästa.

Det du däremot kan ha kontroll över är att kommunicera din intention att få varje person att känna sig välkommen. Det kan du göra genom att säga som det är, att man är glad att de kommit och att man vill att de ska känna sig välkomna. Ärligt och rakt och utan krusiduller.

Sen har vi det här med kroppsspråk. Förutom de ord du talar skickar din kropp ut tusentals signaler som åhörarens hjärna läser av. Alla kan ha en dålig dag, ont i huvudet, spänningar i kroppen men att säga en sak med orden och en annan med din kropp kan skapa osäkerhet hos de du ska kommunicera med.

Tänk därför på ditt kroppsspråk. Skulle du ha väldans ont i huvudet och veta med dig att det syns på dig hur du mår och om det är svårt att dölja kan du säga det med: ”Hej, jag kanske ser trött ut eftersom jag har ont i huvudet men ni ska veta att jag är väldigt glad att ni kommit och jag hoppas att ni känner er varmt välkomna”. Även detta är ärligt, rakt och utan krusiduller.


Missförstånd och feedback

Är allt förberett för den du ska välkomna? Relativt enkla saker som att det är rent och fräscht, att saker är på sin plats eller att få fram all viktig information – att det helt enkelt märks att du ansträngt dig lite för någon annans skull – kan göra att människor känner sig välkomna. Det finns förstås en mängd olika saker man kan göra beroende på vem det är man ska välkomna och i vilken kontext men vi kan titta närmare på exemplet att få fram all viktig information. Det är nämligen så att man genom att få fram all viktig information inte bara kan få någon att känna sig välkomnad utan också kan undvika onödiga missförstånd.

Och det här känner nog de flesta igen. Någon gång har man undrat vart man ska, hur man ska ta sig dit, vilken tid, vem ska man söka upp och så vidare. Det kan mycket väl vara så att du ansträngt dig för att ge all viktig information men att det uppkommer frågor ändå. Om så är fallet är det bra att komma ihåg det här att våra tolkningar och upplevelser skiljer sig åt. Någon läser alla skyltar och informationsblad hen kommer över, medan en annan lätt missar dessa. En del saker tar vi för givet att människor förstår trots att det inte alls är så självklart.

Om det blir missförstånd – ha ett öppet förhållningssätt, möt personen och eventuell kritik och var öppen för feedback. Ett tips är att redan i början stämma av om det är någon som har några frågor eller funderingar. På så sätt kan du minska känslor av osäkerhet och därmed öka chansen att människor känner sig välkomna.

5 råd
  • Tänk på ett tillfälle då du kände dig riktigt välkommen. Vad fick dig att känna dig så?
  • Ha inte för höga krav på dig själv. Gör ditt bästa och kommunicera dina goda intentioner. Ärligt, rakt och utan krusiduller.
  • Människan är unik och komplex. Var öppen och nyfiken i ditt förhållningssätt så att du kan vara flexibel beroende på vem du möter och hur hen upplever situationen.
  • Tänk på ditt kroppsspråk. Vad vill du skicka för signaler? Att signalera att du ger dem uppmärksamhet och att le för att signalerar vänlighet kan du komma långt på.
  • Var öppen för feedback – kanske lär du dig något nytt både om dig själv och om andra.

 

Lästips:

Konsten att lyssna

Kommunikation utan ord

No Comments Yet.

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *