Fredagslista – kramar och inre samtal

Jag älskar det jag jobbar med men att gå på helg ska bli så skönt! Här ska kramas och ätas glass!

VECKANS TILLBAKABLICK

Varierande vecka med jobb hemma och jobb lite överallt i Stockholm. Jag har åkt en himla massa buss och tåg, gjort intervjuer till Ditt barn och Du och jobbat i forskningsprojektet.

VECKANS BÄSTA

Långa kramar med dottern. Både hon och jag behöver ladda närhet av varandra. Det bästa som finns.

VECKANS UTMANING

Att en hel del av mina utmaningar är återkommande. Som att det är knepigt att planera sin tid med små barn som rätt vad det är blir sjuka. Med små barn får man helt enkelt vänja sig vid att vara flexibel. Boka på. Boka av. Ändra om i schemat.

VECKANS LÄRDOM

Att det är skönt att ha lärt sig av tidigare misstag och utmaningar. Var trött och ganska frustrerad över en del igår men hade tack och lov ett ”inner self-talk”  som sa en massa kloka saker som jag lärt mig sedan tidigare misstag och utmaningar. Mitt i frustrationen lugnade det att kunna ”tala sig själv till rätta” och påverka tankar och känslor till det bättre trots en svår situation.

VECKANS FRAMÅTBLICK

Hänga med familj och vänner, ska ut en sväng på landet och njuta av att slippa Stockholms-buller (jag kommer få cravings efter hus) och så ska det bli skönt att få ta det lite som det kommer. Nästa vecka kör jag igång nästa tema på Ditt barn & Du, om självkänsla. Det är ett ämne som berör och som många pratar om eftersom det påverkar en så mycket. Och särskilt berör det när vi pratar om våra barn och vår önskan att de ska utveckla en sund självkänsla. Så jag hoppas att det ska väcka intresse och att vi kan klura vidare på det tillsammans.

VECKANS VISSTE-DU-ATT

Alla håller på med något som kallas ”Inner self-talk”. Det är helt enkelt ett inre samtal vi har med oss själva, där vi utvärderar och ”bollar” med oss själva medan vi gör saker. Det inre samtalet kan vara positivt eller negativt och påverkar våra tankar och känslor. Ens ”inner self-talk” går att öva upp att bli mer positivt och stärkande. För att kunna öva på att få det mer positivt behöver du börja med att lyssna på det du faktiskt säger till dig själv. Det kan låta märkligt, men testa att lyssna på hur du pratar med dig själv.

 

Hur har din vecka varit? Har du gjort något roligt?

No Comments Yet.

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *