Få in en ny vana – med hjälp av andra

Jag har funderat en del på det där med att skapa – och behålla – nya vanor. Jag gissar att jag inte är ensam om att ha försökt skapa en ny vana men misslyckats. Eller kanske detta att ständigt säga något i stil med ”jag börjar imorgon”, ”jag tar tag i det sen”, ”måste bara..”, ”hinner inte nu”.
Även om vi vet att nya vanor kan var bara för oss, som att vi exempelvis skulle må så mycket bättre av att äta nyttigare och träna mer, så blir det inte alltid av. Vi gör helt enkelt inte allt vi önskar att vi gjorde. Någon som känner igen sig? Handen upp!

 

Människan gillar gamla, bekväma (och gärna goda) vanor

Generellt sett kan man säga att människan gärna lever så som hen alltid levt och det är heller inte så dumt om det sättet att leva är ganska bekvämt. Man kanske ser en vinst av den nya vanan på sikt (att träning ger mer energi, bättre stresstålighet eller att man helt enkelt har siktet inställt mot att leva ett långt och lyckligt liv med en kropp som orkar hänga med). Men den upplevda vinsten av att låta bli kan ligga närmare i tiden och vara mer lättillgänglig. Tänk så skönt att slänga sig på soffan och käka choklad istället för att svettas på en träningsmatta. Den där soffan och chokladkakan ger hjärnan en snabbare känsla av belöning än den belöning du får på sikt av att ta hand om din kropp – hur mycket fakta du än har och hur bra du än vet att det är.

Någon som fortfarande känner igen sig? Eller att du liksom många andra har svårt att behålla den där goda vanan längre än tre veckor? Läs i så fall vidare, för här kommer tre ruskigt bra socialpsykologiska tips!

 

Den där "ta-trapporna-istället-för-hissen-vanan" kan ibland behöva sig en motivationsknuff

Den där ”ta-trapporna-istället-för-hissen-vanan” kan ibland behöva sig en motivationsknuff

 

Social inlärning – Du är en härmapa

Inom socialpsykologin finns något som kallas ”social learning theory” som beskriver hur inlärning sker genom vår sociala kontext, alltså via de människor du har omkring dig på olika sätt. Det betyder att både dina tankar och känslor påverkas av vad du ser och upplever att andra gör. Genom att observera och uppleva vad andra gör och hur de reagerar registrerar din hjärna vad som händer och vilka reaktioner även du kan få av det specifika beteendet – vilket naturligtvis påverkar om du väljer att göra det eller inte. Faktum är alltså att du inte behöver utföra beteendet själv för att hjärnan ska lära sig kopplingen mellan exempelvis träning och ett positivt resultat. Genom att enbart titta på andra som redan har den önskade vanan, som mår bra av det och som du inspireras av, kan du få en motivationsknuff framåt mot ditt mål.

 

3 TIPS
  1. Var observant på hur människors beteenden och vanor påverkar dig, dina tankar och dina känslor – både de bra och de mindre bra
  2. Leta upp och utsätt dig för sunda förebilder
  3. Utsätt dig för exponering av de sunda förebildernas positiva reaktioner och vinster – låt dem peppa och hjälpa dig mot ditt mål

 

Finns det något du önskar att du kunde göra till en vana?

 

5 Responses
  • Lovisa
    augusti 7, 2016

    Blev så glad efter att hittat hit, vilken inspirerande blogg du har! Funnit en ny favorit blogg 🙂

    • paulina@gunnardo.se
      augusti 7, 2016

      Oj, tack så mycket! Vad glad jag blir! <3 Glad också att den inspirerar, det är precis vad jag vill 🙂

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *