5 tips för att lindra hösttrötthet

När mörket började göra entré i höstas skrev jag ihop en lista med tips på hur man kan göra för att lindra den sortens trötthet och nedstämdhet som orsakas av bristen på ljus. Och ju längre in på den mörka säsongen vi kommer, desto mörkare blir det, och desto tröttare och mer nedstämda känner sig många.

Jag tänkte därför att det kunde vara värt att påminna om vad du kan göra för att lindra symtomen. Höst och vinter är fantastiska årstider och värda att njutas av och levas fullt ut! Gå gärna in och läs ”Så lindrar du trötthet i höst” om du vill veta mer men här kommer de 5 tipsen i korthet:

 

5 TIPS FÖR ATT LINDRA BESVÄREN
  • Ta vara på de ljusa timmarna
    Ljus aktiverar hjärnan. Kanske du kan ta en promenad på lunchen med en vän eller kollega?
  • Rör på dig
    Fysisk aktivitet hjälper kroppen att utsöndra endorfiner, kroppens egna må-bra-hormon. Motionera gärna utomhus för att ta vara på de ljusa timmarna och för att syresätta hjärnan.
  • Ha ljust inomhus
    Ljus signalerar till hjärnan att den ska vara vaken.
  • Skapa höstmys
    Fram med filtar, tänd ljus och kura upp dig i soffan och njut.
  • Träffa människor du tycker om
    Vänner är bra för hälsan och kan ge dig mer energi och få dig på bättre humör.

 

1 Response
  • ISA
    oktober 24, 2016

    Ljuset!! håller med, så viktigt! Och höstmys. Och bra människor. Okej, höll visst med på allt 😉

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *